Wednesday, January 13, 2010

Fotografi Makanan - Kek Keju New York

Salah satu status yang saya paparkan di dalam Facebook saya adalah mengenai menikmati sepotong kek kaju blueberry dan secangkir kopi pahit cap 434 yang terkenal itu. Oleh kerana saya gagal mendapatkan jem blueberry maka isteri kesayangan telah menukarnya kepada kek keju new york. Tetapi bukanlah saya ingin bercerita mengenai cara-cara membuatnya, itu saya serahkan kepada isteri saya untuk berkongsi di laman blognya, saya ingin berkongsi bagaimana kami berkongsi saat menyeronokkan melalui minat masing-masing. Apabila kek siap, adakah sampai di situ sahaja iaitu saya merasanya dan memberi ulasan?


Kali ini saya cuba untuk mengambil gambar makanan (food photography) dan ini merupakan kali pertama saya melakukkannya.
Berbekalkan kamera dan mobile softbox yang saya beli di MyFotozone saya mula menembak dengan fasiliti yang terhad. Kek diletak di atas kerusi kecil yang dialas dengan pelapik meja. Prop tambahan adalah secawan kopi dan
bunga kertas yang dipetik di halaman rumah saya. Hasilnya seperti di atas.

Apa yang lebih menyeronokkan adalah kami sekeluarga bersama-sama menikmati petang tersebut. Anak-anak sibuk bertanya bila agaknya saya selesai mengambil gambar kerana ingin makan bersama-sama manakala isteri tidak jemu melayan kerenah anak-anak. Agaknya inilah seronoknya ambil gambar makanan, lepas bergambar boleh terus makan.


Kek keju
new york isteri saya? Selepas dua percubaan, kali ini saya berikan dua 'thumbs up' kepadanya. Errrr, nak order tak?

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP